Voorpret: Schotland, Noorwegen, of….
In mijn vorige bericht schreef ik over hoe. Nog belangrijker is natuurlijk: waar? En dan loop ik met twee opties… en een noodgreep. De opties zijn een rondje Schotland of een rondje Zuid-Noorwegen. De noodgreep is Frankrijk / Pyreneeën. Hoezo noodgreep? Nou, het wil nog weleens nat, koud en winderig zijn in Schotland en Noorwegen. Jawel, dat is ontzettend avontuurlijk maar het is ook vakantie. En bij vakantie denk ik meer aan T-shirt en zwembroek. Minder aan regenpak en Zuid-Wester. De kans dat ik T-shirt en zwembroek nodig heb schat ik in Zuid-Frankrijk en de Pyreneeën een stuk hoger in. Vandaar. Daar staat tegenover dat ik Frankrijk en de Pyreneeën inmiddels zo vaak heb rondgereden dat ik er geen navigatiesysteem meer nodig heb. Bij wijze van spreken dan. Een mens wil weleens wat anders zien.
Veel mensen (en vooral motorrijders) roemen de NC500. Een route rondom en door de Schotse Hooglanden. Als je de midges even buiten beschouwing laat moet de NC500 een feest zijn. Midges? Dat zijn kutbeestjes, kleiner dan muggen, waarvan met name de vrouwtjes de toeristen minder goedgezind zijn. Nou is af en toe een steek van zo’n beest best te overzien maar Youtube bevat filmpjes waarin de beestjes in hele wolken over het land gaan. En graag de neusholten en oren van de toerist van binnen willen bewonderen. Dus moet je hierop voorbereid zijn. Dat ben ik. Ik bezit inmiddels al reeds twee spuitbusjes Smidge en een speciaal muskietennet. Mij kan niets meer gebeuren! Is hiermee dan mijn keus al bepaald? Nee, nog niet. Want een andere optie is Zuid-Noorwegen. Volgens velen een prachtige omgeving. Met een beetje pech net zo nat als Schotland. Duur land, maar kamperen lijkt me betaalbaar en een tent mag je (bijna) overal neerzetten. Over midges lees ik weinig. Over de ferry vanuit Eemshaven des te meer. Want die had tot voor kort in Kristiansand geen vaste ligplaats waardoor overtochten soms gecancelled worden. Dat lijkt me onhandig als je daar aan de kade staat en je hoort dat het feest niet door gaat. Dan is misschien vertrekken vanuit Hirtshals minder risicovol alhoewel je dan weer eerst duizend kilometer omhoog via Denemarken moet. Ben ik ook nog nooit geweest. Er schijnt aan een oplossing voor het ferryprobleem gewerkt te worden dus in de gaten houden.
Het plan is om eind mei / begin juni te gaan. Twee weken. De knoop doorhakken doe ik tegen die tijd. Als de weerapps iets zinnigs kunnen zeggen met een langetermijn voorspelling. Alhoewel ook langetermijnvoorspellingen in apps (erg) vaak discutabel zijn. Niets zo veranderlijk als het weer. En mocht het toch weer Frankrijk en Pyreneeën worden, dan wordt het een toertje motorcampings. Er zijn er verschillende en bivakkeren tussen gelijkgestemden heeft ook wel wat. Enfin, we zien wel.
Er zijn ook nog andere voorbereidingen te treffen. Over het wel en wee van kamperen schreef ik al, maar dit hangt onder andere samen met hoe de spullen te vervoeren op de motor. Zijkoffers zijn geen discussie. Daar rijd ik al jaren mee rond. Maar twee gestapelde roltassen, daar gaat verandering in komen. Een ruime topkoffer is praktischer, heb ik nu voor mezelf besloten. Met daarin een tas die je er gemakkelijk in en uit kunt tillen. Ik verwacht hier voordelen van met, bijvoorbeeld, het doen van boodschappen onderweg. Waarbij je natuurlijk ruimte moet overhouden zodat die boodschappen er makkelijk in kunnen. Dan blijft er één roltas over voor tent en bijhorende kampeermeuk die dan makkelijk op de buddy kan. Een topkoffer met een beetje gewicht heeft het nadeel dat een keer flink gasgeven met beleid moet gebeuren anders rijdt je op het achterwiel. Dat geeft weliswaar stoere foto’s maar dan toch… beter van niet. Ik word te oud voor dergelijke circusacts.
Nog meer? Handkappen want prettiger met regenachtig weer, het stuur twee centimeter omhoog en misschien een wat hogere toerruit. Inderdaad, met dit alles gaat de GT op een toerbuffel lijken. Mooier wordt het er niet op. Maar comfort is best wat waard en toeren is het enige waar de brommer voor gebruikt wordt.
Nog even wachten. Juni is nog ver weg.
Het probleem met de ferry vanuit Eemshaven naar Noorwegen (HNL) is niet de ligplaats in Kristiansand maar juist die in de Eemshaven, daar heeft de HNL geen vaste plek
Nou ik wil nog wel een keer naar Noorwegen met mijn 74, lijkt mij heel gaaf, veel over gehoord.