Routes o.b.v. tracks. Toch problemen (in Tyre)

Hans Vaessen (mrGPS) propageert tracks als je routes wilt uitwisselen tussen verschillende apparaten. In beginsel helemaal waar, dus heb ik daar de laatste week wat energie in gestoken, mede ook omdat ik straks routes in de Pyreneeën ga rijden. Die routes ontving ik als Garmin routes van MoorMotor en uiteraard wil ik die exact, ongewijzigd, in de TomTom persen. Dus, gebruik een track.

Ik begin in Basecamp waarin feilloos alle routes worden getoond. Elke route zet ik om naar een track waarvoor Basecomp een keurige optie beschikbaar heeft. Geen problemen hiermee. Voordat ik het resultaat in mijn TomTom laad wil ik toch wel even zien wat het resultaat is. Dus start ik Tyre op en open de aangemaakte tracks. Ook geen probleem, totdat ik de totale afstanden zie in Tyre. Die zijn vaak tientallen kilometers langer dan de originele routes in Basecamp! Hoe kan dat? Ik open de eerste track in Tyre en loop het geheel eens na. Dan valt mij een vreemde lus op (zie Tyre foto hieronder). Diep ingezoomd blijken door Basecamp aangemaakte broodkruimeltjes (routepunten) door Tyre aan de verkeerde kant van de weg te zijn gezet! Dus op een 2-baansweg aan de andere kant van de vangrail, zogezegd. En dat betekent natuurlijk heen en weer rijden. Letterlijk.

Bij het importeren van de track (GPX-bestand) direct in de TomTom, dus niet via Tyre, blijken dezelfde onnodige lussen er niet te zijn. Dus de TomTom interpreteert de Basecamp-track wél correct zonder gedoe.

De oplossing: vergeet Tyre! Maar als je toch met Tyre iets wilt doen? Dan moet je de hele track in Tyre nalopen en, indien nodig, de routepunten naar de goede kant van de weg slepen. Als je niet heel diep inzoomt op de route zie je vaak al snel waar vreemde lussen voorkomen. Dat zijn dus de plaatsen die aandacht verdienen. Vaak werkt het corrigeren beter door routepunten in Tyre gewoon te verwijderen. Immers, twee punten op 300 meter van elkaar (niet altijd, maar soms wel) is wel erg veel van het goede. Door dergelijke punten te verwijderen gaat Tyre zelf aan de slag met het herberekenen van de route en dan blijkt vaak dat de rare lussen vanzelf verdwijnen. En na elke correctie toont Tyre opnieuw de totale afstand. Als die eenmaal hetzelfde is als de originele afstand…dan is de klus geklaard. Daarvoor hoeven dus niet alle punten (soms een paar duizend) te worden gecorrigeerd (pffff, je moet er niet aan denken!).

Conclusie: een track lijkt een prachtig oplossing om iedereen gegarandeerd dezelfde route te laten rijden maar is dus toch niet zaligmakend, tenminste, als je Tyre wilt inschakelen. Dan zou je een tussenvariant kunnen toepassen: in Basecamp een gewone route maken maar dan met voldoende extra waypoints. Het is geen absolute garantie dat Tyre (en via Tyre het andere apparaat) deze route exact overneemt, maar je mag aannemen dat als er voldoende waypoints zijn gebruikt de verschillen niet schokkend zijn. Zeker buiten de bebouwde kom, als er weinig afslagen e.d. zijn, hoeven de waypoints echt niet vlak achter elkaar te liggen.

raar lusje

 

Alle TomTom berichten

1 reactie

  1. MrGPS schreef:

    De oorzaak van wat je nu doet is dat je Tyre een interpretatie laat maken van de track.

    Exporteer de track gewoon in basecamp als gpx en zet die gpx in de rider. Kijk dan nog eens..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.