Mijn KTM, de vijfde jaargang
In dit opnieuw door Corona overhoop gehaalde jaar wordt het afwachten. Plannen genoeg, maar of ze allemaal gaan lukken? Of ik de kilometers kan gaan doen die ik normaal doe? Geen idee. Maar de voorbereidingen gaan door natuurlijk. Je moet toch wat. Het gaat het vijfde seizoen worden voor de brommer. Still going strong!
De KTM staat vandaag in de werkplaats voor de 75k beurt. De vlinderklep in de uitlaat wordt uitgeschakeld, onder andere. Want? Veel KTM adepten die ik ken melden dat de klep nogal eens problemen veroorzaakt. Als er vuiligheid in terecht komt. Of een steentje. Of nog iets anders. Daar snapt de boordcomputer geen reet van en dat resulteert in onduidelijke storingsmeldingen op het scherm. Iets met MTC failure. Onzin, maar dan mag je alleen in safety modus verder. Da’s niet leuk als je bovenop de Erroymendi staat in de Spaanse Pyreneeën. Dat wil je niet. Heb ik weleens problemen met die klep gehad dan? Nee. Nog nooit. Wat ik dan zeur? Regeren is vooruitzien. Dus… uitschakelen! Bovendien rijdt de brommer dan prettiger in de hoogste versnelling. Want minder bokkig. Komt ook door die klep, zegt Wesley, een gewaardeerde monteur van Motoport Rockanje. Met (heel) weinig gas geven trekt het mechaniek de klep vrijwel dicht en dat vindt de motor minder prettig. Waarom zit die klep er dan? Iets met milieu. Ik ben een groot voorstander van een goed milieu, maar die klep, die gaat het verschil echt niet maken. De poolkappen smelten niet sneller als ik mijn klep niet houdt. En inderdaad, terug op weg naar de huis, op de A15 met een brave 100 km/u, blijkt de 6e versnelling nu bruikbaar. Het ding loopt wat soepeler. En met minder toeren scheelt het ook nog in het benzineverbruik. De afgelopen vier jaar deed ik de 6e pas boven de pakweg 150 km/u. Op de Duitse Autobahn. Bijvoorbeeld.
Nog meer? Ja, de sensor van de benzinemeter. Die is een beetje eigenzinnig. Lui, eigenlijk meer. Als ik net getankt heb ontdekt het ding de volle tank pas na een kilometer of vier. Raar. Ik laat er een nieuwe inzetten. En voor de rest het gewone werk dat nodig is bij een 15k beurt. Over een maand nog even een nieuwe ketting. De huidige zit er alweer 26k onder. De bandjes zijn een paar weken geleden al door Frank Switser vervangen. Dus… na de vervanging van de ketting kan ik weg! Ik kan niet wachten!
Naar Spanje. Drie weken. Samen met goede vriend Adrie. Vertrek is gepland op 5 juni. De vaccinatie heb ik al zitten. Astra Zeneca. Helemaal top. Mij kan niks meer gebeuren. Net als de brommer met uitgeschakelde vlinderklep loop ikzelf nu ook soepeler. Maar het zou prettig zijn als de grenzen op tijd open zijn. En de campings. Dat wordt nog spannend!